Friday, January 8, 2010

Akibat Kerakusan Tangan-Tangan Manusia...














Salam seme,

Kalini aku nk berkngsi bersama ape yg terjd pd bumi kt yg semakin tua ini..
aku bukanla ahli pkar geografi@penyelidik..tp bl melihat kerakusan manusia menjahanamkan ape yg terdpt di muka bumi kt yg sgt indah ni, ati aku tersentuh..sedih, geram..mcm2 ada..aku tau aktiviti pembalakan adlh slh satu penjana pendapatan negara..tp biarla terkawal..n agak2la lau nk membalakpun..kasihanila alam kita yg makin lm makin tua ini..bkn kt aje yg menghuni alam ni..bygkan berapa bnyk habitat binatang yg dimusnahkan akbt aktiviti yg xterkwal ni..prnhke tepikir oleh mereka itu ke mn gajah, harimau, rusa dan lain2 penghuni rimba akan pergi setelah habitat mrk musnah??

Tak mustahil suatu ms nti kat Tesco..Giant kt ble jmp Penghuni Rimba ni..ms tu bkn kt tekejut beruk..tp berukpn sm2 tekejut tgk kt..bygkan..sdgkan Khinzir pn da ble sodok org kat kdai kopi..xmustahil satu hari nti makhluk tu ada kat drive thrue Mc D...

Dalam kt mengejar keduniaan ni..ingt2la mati nnt..bg yg beragama Islam..kt sbg Khalifah di muka bumini..ape smbgn kt?adakh kt slh seorang dr yg terlbt memusnahkan alam yg kt tumpangje ni..
xtktke kt dgn azab Allah nti..begitu Indah Allah bg kt tumpang ats duniani..tp kt xjg amanh tersebut..

Oleh yg demikian kt pkla sdr mn yg terbaik ptt kt lakukan smntr diberi kesempatan berada di atas muka bumi Allah ni..nk cerita kesan2 akibat keje ni dlm paper, tv ari2 da ada gtau..jd tepuk dada, tnyala dr sdri..apa yg jd bl tgn2 yg rakus membinasakan bumi ini..

Jumpa lg..Salam..

** Gambar2 di atas aku yg ambil sdr..sktnye mata melihat Allahje yg tau...

1 comment:

  1. Salam..
    Ida, gambar ni kat Kelantan ke?
    Dasyat ye?

    Disebabkan kecuaian manusia bukan sj menyusahkan makhluk2 lain tapi juga menyebabkan kemusnahan bumi.Sbb tu byknya jadi bencana alam...bukankah Allah sudah mbr amaran dalam Al-Quran?

    Terjadinya kerosakan di muka bumi ini adalah disebabkan oleh tangan2 manusia sendiri.maksud ayat ar ruum ayat41.

    “ Telah timbul berbagai kerosakan dan bala’ bencana di darat dan di laut dengan sebab-sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia: (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)”.

    Hmm...seram jg ye kalau rimau pn sama2 order kat McD drive thrue...sekali dia ngap kita plak yg jadi burger mc manusia plak..

    Cuma Harapnya insan2 ni bertaubatlah dgn sgera....dah mcm2 amaran dah Allah Taala bg..hmmm

    ReplyDelete