Monday, April 5, 2010

Aku Redha Ujianmu Ya Allah...





Salam..

Alhamdulillah..sgala puji bg Allah...dgn izinNya masih lg bernafas di bumi Allah yg indah ini..
agak lama jg x update blogni...rindu sgt nk blogwalking..tp nk wat cmne..keadaan kesihatan agak kurang baik...biasala..ada masa kita sihat..adakala sebaliknya..masa sihat sblum tb ms sakit...

25.03.2010...

Aku dan hubby p Ke Kuala Terengganu..tujuan nk p bw aku berubat di Perubatan Syifa' Al-Hidayah...bkn kat Kota Bharu@Klate xde tmpat..da bnyak klinik, hospital yg aku pegi...da bnyk mn ambil darah..ujian tu..ujian ni..cucuk situ..cucuk cni..ubat jgn ckpla..smp naik muntah, cirit mkn ubat..tp tula..xde perubahan..siap msuk kcemasan..Doc sdrpn xtau nk ckp skit ape..ksimpulannya tntu da ada yg paham apa skit aku...

Hanya Allah je yg tau..

Sakitnya aku..skar nk dgmbarkan...sbb org tgk aku sihat..terlebih shat..mcm xde ape2...sbnrnya da lm tanggung skitni..tp bl da kwin dan sjak akhir2ni makin mnjadi2 plak...jd mlas..mudah nk marah2..pantang silap sikt..suamila jd mangsa..sblumni aku lwan..buat xtau..tp sjak akhir2ni makin mjadi2..aku lbh sk menyendiri.klu ada org dtg umah mertuani..aku lbh snang duk dlm blik...bkurung..sdgkan sblumni xcmni..nk masak mlas..sblumni aku slalu tlg mertua msak..tp sjak akhir2ni seme jd mlas..semua jd sbaliknya..bdn bisa2, ltih mcm wat kerja berat....aku sdar, tp semua tu di luar kwalan aku...slera mkan bertambah2..mulut sentiasa kn ada mkanan..hubby pn plik...bl mlm mta mcm ada tongkat pyah nk tido..tp bl da tido mla mpi yg plik2..tp siang asik nk tido aje...dan yg pling aku xthan aku bleeding spjg masa...berbulan2...klu ikt logik aku da mati kering xde darah..tp bl doc cek..darah aku normal..xkurang lgsg...bygkan....

Tp sjak 2,3 arini..alhamdulillah..aku rs mcm da kmbli seperti asal..

Waktu di Terengganu aku tinggal di Chalet Bank Negara Batu Burok...kat cni aku tdk berdua dgn hubby tp ada sm k. ipar dan suami..memandangkan kami dua2 msh xde zuriat..kira jd hneymoonla buat kami..he..tinggal kat cni mmg selesa..dan yg penting mnghadap pantai... mang puas ati..rumah yg sgt selesa..mcm duk umah sdr lak..he.




Syifa' Al-Hidayah...

Mungkin ada yg tau ttg cra perubatan ni...slalu ada di astro Oasis..bkn aku sj yg krg chat..tp k.ipa juga..dan ats cdgan dia jgla hubby ajak aku join dia utk p berubat...sembuh@tdk itu urusan Allah swt..skitni salah satu ujianNya...tp sbg hambanya kita perlu berikhtiar..selebihnya kt tawakkal...aku redha dgn ujian Allah ini..mgkn blsn dosa2 aku...ujian utk mlihat sejauh mn kuatnye iman aku..cm aku harap dgn izin Allah SWT aku akn smbuh sprti biasa dan dpt mnjlalankan tgjwb aku sbg seorg isteri...bkn snang skit yg duk dlm ni..klu dmam..btuk..ble mkn ubat..tp skit cm akuni...hny yg pernah mengalami tau akn btape skitnya jiwa dan raga...hny pd Allah swt tmpt aku mngadu..zikir dan ayat2 suci Al-Quran shj sbg ubatnya...kdg2 jd give up pn ada...


Syukur Alhamdulillah....

Mereka yg berada di sekeliling aku memahami ape yg terjd pd aku terutama suamiku yg tersayang..dia ckup sabar dgn karenah dan prangai aku yg asik moddy..wpn kdg2 nmpk raut muka dia mcm ltihje lyan karenah aku..aku ksian kat dia..ksian sgt2...tp msnila aku ble tgk btapa sygnya dia pd aku..bkn sblumni xsyg..tp dia terlalu mnyayangi aku...


Disebabkan pnyakit akuni..kami slalu bergaduh..bkn gaduh psal pnykit aku..tp kdg2 hal yg ckup remeh...aku xtau nk ckp cmne tp kami mang mudah bergaduh..tp cma bergaduh mulut dan pendapatla...xde smpi pkul2...tp dia paham knp kami gaduh..dan kdg2 kami sm2 sdar knp kami gaduh...SYAITAN da berjaya memainkan peranannya...

Dia sngt sabar..dan xjemu2 bw aku berubat utk lihat aku sembuh sperti sediakala..ksian dia slalu gak kn amik cuti tman aku ke klinik, hospital...dan ms kat ganu ni..sanggup lpas subuh p beratur utk ambil no..almaklumla perubatan sifa' al-hidayahni agak terkenal...jd ramaila yg dtg dr jauh2..no kami 104..bygkan..brapa kali suami dan a.ipar p tgk da smp blum gliran aku dan k.ipa..kami tunggu di chalet..gliran aku 12.15 malam..dan k.ipa 1.30 pg..bygkan setianya suami aku tunggu..sdgkan itu waktu tidurnya...sdih aku tgk dia..tp dmi aku..dia sanggup..

Sewaktu gilran aku dipanggil..

Suami msuk sm utk dgr ape kt Tn. Hj. Lokman..ms dia scan pnyakit aku menggunakan ayt Al-Quran..aku rs nk muntah..pening..skit prut..mcm2 ada...dan selepas tu..dia bgtau aku..

"awkni ada terkena gangguan sihir yg org tuju pd awk"..kt Tn. Hj. Lokman.....tkejut?tergamam?...xpun...aku rs biasa...sbb tu salah satu pnyakit jg...yg mgkin diberi oleh org yg juga berpenyakit...hidup ni penuh dgn ujian dan dugaan yg kt xjangka..Redha itu yg penting..aku diberi surah2 yg perlu aku amalkan dan air utk dmnum...mula2 amalkan..ada tndak blas..aku sesak nafas..pnas bdn yg teramat..dan mcm2 lg..tp alhamdulillah da seminggu aku amalkan..ada nmpk perubahan..aku da x bleding lg...syukur pd Allah swt...dan aku ada tmujanji lg pada 15.05.2010 ni..insya Allah pjg umur aku akn ke sana lg...

Klu ikt ati nk juga tau gerangan siapa yg mlakukan pkara ini..tp hubby ckp xpyah tau..nti jd skit ati..btul juga..jd pd sesiapa yg mengenali aku..terutama kluarga,sdara mara, kaum krabat, kwan2@sesiapa sj yg ada trasa @ xpuas ati ngan aku..aku mohon ampun dan maaf dr ujung rambut smp ujung kaki...aku sdar aku bknla insan yg sempurna....

Sekian utk perkngsian yang tak seberapani...Alhamdulillah dgn ujianmu Ya Allah aku jd smakin tabah dan tidak dpt utk berenggang dgn ayat2 suci Al-Quran..zikir...dan dgn ujianmu telah mnyedarkan aku untuk memanfaatkan ms sihatku sblum tb ms sakitku..

Wallahualam...





7 comments:

  1. pape dugaan...yg pntg SABAR kan..

    ReplyDelete
  2. Salam Ida..

    Br balik kg.mood menulis masih kurang.Rindu kat kampung lagi ..terutama mak..:-)..
    Ida..
    Sedihnya mmbc luahan Ida..
    Harapnya Ida tabah dlm menghadapi dugaan ini.Yelah, berat mata memangdang berat lg bahu yg memikulnya..

    Banyakkan baca ayat2 suci.Dan paling penting jgn putus asa utk berubat.kak Ina doakan Ida pulih dan bahagia disamping suami tercinta..amin..

    ReplyDelete
  3. Salam Mummy..
    Ye btul, yg penting SABAR..sabar tu kan indah..TQ mummy..syg mummy..he..

    ReplyDelete
  4. Salam k.inaa...

    ingat p mn la..he..TQ k.ina..arap2 ida ble tabah..setabah tabahnya..he..

    ReplyDelete
  5. sabar dan yg tersgt penting jgn sesekali putus asa pd rahmatNya. Penyakit itu terkena pd awak kerana izinNya..jadi hanya Dia yg akan memulihkannya semula...

    Org yg hatinya sakit itu anggap sajalah dia telah sign kontrak utk masuk ke neraka...

    Saya tersgt faham derita awak kerana dlm keluarga saya juga ada alami masalah yg lebih hebat ujiannya dan telah lebih lama menderita...(bukan sipesakit sj menderita..malah keluarga terdekat juga turut sama menderita)

    Sabar kata kuncinya....bukan saja diri awak sendiri...tapi juga seluruh keluarga di sekeliling awak...dekatkan diri dgn Allah..jgn pernah jemu..

    Semoga awak segera sembuh.Amin

    ReplyDelete
  6. Salam..trima kasih ats doa anda..mcm yg sy ckpla..hny yg merasa akn mngtahui..sbb org tgk kt mcm biasa..da lm tangung..bertahun2..tp skarangni mkin mjadi2..hny berdoa pd yg berkenaan spy sdar, insaf dan tkutla akan hukuman Allah swt.Pd mereka yg mengalami mslah yg sama..bnyakkan bersabar..Allah uji sbb tau kt mampu mnghadapinya..Serahkan sgalanya pd Yang Maha Kuasa...

    ReplyDelete
  7. salam ida..
    sesungguhnya ujian dan dugaan tu tak mengenal siapa, kan.. tapi Allah maha tahu..
    moga allah permudahkn pulih sepenuhnya dan menjalani hidup dgn lbh tenang, insyallah..

    ReplyDelete